Trafiekcijfers augustus 2012

 

Vergelijking tussen de periode Augustus 2011 en 2012

2011
2012
Verschil
Commercieel:
361 385 +6,6%

 

 
2011
2012
Verschil
Bewegingen: 3.138 3.203 +2,1%
Passagiers: 36.071 39.615 +9,8%
Vracht/ton: 4.184 4.333 +3,6%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Aug 2011 en 2012

2011
2012
Verschil
Commercieel:
2.262 2.222 -1,76%

 

 
2011
2012
Verschil
Bewegingen: 27.346 20.618 -24,6%
Passagiers: 172.603 171.154 -0,8%
Vracht/ton: 40.200 35.528 -11,6%

 

Commentaar:

De lichte heropleving van de luchthaventrafiek van de voorbije 2 maanden zette zich blijkbaar ook voort in augustus.

Het totaal aantal bewegingen werd voor de eerste keer dit jaar van zwaar negatief naar licht positief omgebogen.

Deze heropleving werd vnl. bereikt door een forse toename van de general aviation, gepaard met een groter aantal commerciële bewegingen.

Als we het gemiddelde bekijken van de maanden juni, juli en augustus, stellen we volgende percentages vast:

Bewegingen : - 12,33 %
Passagiers : + 2,43 %
Vracht : + 4,70 %

Eind september berekenen we opnieuw het gemiddelde, om zo een representatiever beeld van de hoogzomer te krijgen.

De stijging van het aantal passagiers werd vooral bekomen dankzij de betere boekingen op de zomervluchten. Uiteraard zijn de slechte weersomstandigheden in het voorjaar en de eerste zomermaanden daar niet vreemd aan.

JETAIR kan terugblikken op een gemiddelde verhoging van zijn passagiers met ca 3%. Had de THOMAS COOK/NECKERMANN-groep zijn oorspronkelijk zomerprogramma volledig uitgevoerd, dan hadden de passagierscijfers op Oostende-Brugge minstens de 4% verhoging benaderd.


Ook de vrachtcijfers blijven voorlopig een stijgende trend aanhouden. Gezien de laatste maanden van het jaar gebruikelijk gunstige vrachtcijfers vertonen, kunnen we hopen dat het voorlopig gemiddeld verlies t.o.v. van 2011 nog onder de 10% kan teruggedrongen worden.

Alle vervoerde vracht werd uitgevoerd door de gebruikelijke luchthavenklanten, aangevuld met enkele bijkomende ad-hoc vluchten.

In tegenstelling tot wat WILOO insinueert, werd geenszins met verdoken kortingen of andere illegale praktijken gewerkt om extra vluchten te bekomen.

We kennen echter de verwerpelijke gewoontes van de groep van onverdraagzamen: ongegronde verdachtmakingen en publicatie van "foutieve" gegevens.

Wij willen echter nog geen victorie kraaien, want er kunnen uiteraard nog steeds donkere wolken op ons afkomen. Een eerste "onweer" is reeds voorzien voor begin oktober: wegens onvermijdelijke werkzaamheden wordt de startbaan immers voor alle luchtverkeer gesloten tussen zondag 30 september om 22u00 en vrijdag 5 oktober om 22u00.

Net als de luchthavengebruikers betreurt REPLO dat voor deze kordate aanpak gekozen werd. Spreiding van de werken over een langere periode, met alleen nachtsluiting op werkdagen (zoals in het verleden en analoog met andere luchthavens) ware commercieel een elegantere oplossing geweest.